Työskenteletkö asumisen tai asukkaiden parissa ja pohdit miten vastata naapuriinsa turhautuneiden asukkaiden yhteydenottoihin siten, että tilanne ei kärjistyisi entisestään ja sinun työaikasi ei kuluisi toistuviin yhteydenottoihin asian parissa?
Tämä koulutus on suunnattu heille, joiden työhön kuuluu vastaanottaa ilmoituksia asumisrauhan loukkauksista. Monet asukkaiden raportoimat häiriöt voivat olla sana sanaa vastaan -tilanteita, jolloin perinteiset ongelmanratkaisun keinot eivät ole toimivia, vaan tarvitaan ymmärrystä sovittelun taustaperiaatteista. Sovitteleva työote -koulutuksessa käydään läpi sovittelun taustalla olevia periaatteita siten, että ensi yhteydenotot asukkaiden kanssa hoituvat jännitteitä purkaen. Tärkeintä tilanteiden vastaanottamisessa on ehkäistä konfliktien eskaloituminen ja riski joutua itse mukaan konfliktiin. Periaatteiden sisäistäminen näyttäytyy hyvänä asiakaspalveluna ja työotteen myötä haastavien tilanteiden työkuormitus vähenee merkittävästi.
Koulutus antaa perustiedot sovittelevasta työotteesta, eli tavasta vastaanottaa tilanteita siten, että asukkaat tulevat kuulluiksi kokemuksissaan ja vastuu tilanteiden ratkaisemisesta säilyy edelleen asukkailla itsellään. Erilaisissa konflikteissa ja sana sanaa vastaan -tilanteissa juuri nämä tekijät ovat avain asumisrauhan palautumiseen. Koulutus on käytännönläheinen ja soveltuu asumisen parissa työskenteleville asiakaspalvelijoille, isännöitsijöille, tukityöntekijöille, hallituksen puheenjohtajille, asukastoimikunnille ja muille asukkaiden häiriökokemuksia vastaanottaville tahoille ja viranomaisille.


