Vuoropuheluun perustuvan sovittelun hyödyt ja voima on siinä, että se mahdollistaa kohtaamisen ja kuulluksi tulemisen, oikaisee suhteita hiertäneet virheolettamukset ja virhetulkinnat sekä lisää osapuolten ymmärrystä toistensa tavoista ja käyttäytymisestä. Korjaavassa keskustelussa naapurit pääsevät yhdessä konkreettisesti määrittelemään, mitä on tarpeen muuttaa ja miten. 

Sovittelun hyödyt:

Yksilölle

  • asuinrauhaa heikentävä asia poistuu tai tulee käsiteltyä uudella tavalla
  • turvallisuudentunne lisääntyy, ahdistus vähenee
  • suhde naapurustoon syntyy tai korjaantuu
  • uuden oppiminen: uusi tapa käsitellä naapuruston häiriöitä konkretisoituu ja vastuunotto omasta tilanteesta mahdollistuu

Yhteisölle

  • naapuruston ilmapiiri ja naapureiden väliset suhteet paranevat
  • tunne turvallisesta asuinyhteisöstä konkretisoituu
  • kollektiivinen ongelmanratkaisukyky vahvistuu
  • yhteisöllisyys lisääntyy

Kiinteistöyhtiölle

  • työtaakka kevenee, kun häiriöilmoitukset vähenevät
  • uudenlainen dialogia ja konfiktinratkaisua edistävä prosessi saadaan käyttöön
  • vuorovaikutus kohteissa asuvien kanssa vahvistuu
  • asukkaiden osallisuus oman asumisensa parissa lisääntyy

Yhteiskunnalle

  • viranomaisten työkuorma vähenee, kun naapuririidat sovitellaan asianosaisten kesken siellä, missä ne syntyvätkin
  • yksilön toimijuus käsitellä omaa asiaansa lisääntyy
  • polarisaatio syveneminen estyy
  • keskusteluyhteys muodostuu eri tahojen välille

Sovittelun hyödyt
vaikuttavuustutkimuksen mukaan 

Tekemämme vaikuttavuustutkimuksen mukaan selvä enemmistö koki sovittelijoiden työskennelleen heidän tapauksensa parissa omistautuneesti, ammattimaisesti ja puolueettomasti. Yli puolet ilmoitti sovittelusta olleen hyötyä ja haastavan konfliktitilanteen helpottuneen sovittelijoiden työskentelyn seurauksena, turvallisuuden tunteen paranemista raportoi jopa joka seitsemäs kymmentä vastaajaa kohden. Avovastauksissa naapuruussovittelutoiminta sai paljon kiitosta, mutta myös yksittäisiä pettymyksen kokemuksia nousi esiin ja kehittämistarpeita nimettiin. Eniten mainintoja kerännyt kehittämisehdotus koski naapuruussovittelutoiminnasta tiedottamista ja palvelun parempaa tunnetuksi tekemistä. Vastaajat tunnistivat toisin sanoen nykyistä suurempaa kysyntää sovittelutoiminnalle kaikilla Asumisrauhan keskuksen toimintapaikkakunnilla.     

Toimeksiantajien selvä enemmistö koki, että naapuruussovittelijoiden työstä on ollut hyötyä ja jopa yhdeksän vastaajaa kymmenestä raportoi häiriöilmoitusten tai valitusten vähentyneen asuinkohteissa, joissa sovittelijat olivat työskennelleet. Toimeksiantajista merkittävä ja suurin osa näki naapuruussovittelijoiden työskentelyn selvästi hyödyllisenä, oli tyytyväinen sovittelijoiden työskentelyyn ja toivoi yhteistyön jatkuvan.   

Piirroskuva iloisesta henkilöstä avaamassa asuntonsa oven kädet puuskassa odottavalle naapurille.

Asukkaiden ja yhteistyötahojen kokemuksia:

Asukas, 54 vuotta: 

“Sovittelun jälkeen oli helpottunut olo. Koin sovittelun hyödylliseksi.” 

Asukas, 68 vuotta:

“Aluksi en uskonut, että sovittelu voisi auttaa. Nyt ymmärrän kuinka hieno ja toimiva prosessi on kyseessä.” 

Asukas, 34 vuotta:

“Sovittelija toimi diplomaattisesti ja hoiti hyvin tätä vaikeaa tilannetta. Minusta tuntuu, että olen täysin tullut kuulluksi.”